Asijská sebevražda

 avatar 2017. 10. 10. 09:28    
Čas čtení: 3 minuta

10. 10. 2017 – Pohled na vývoj bodového odstupu Sebastiana Vettela z Ferrari na Lewise Hamiltona z Mercedesu připomíná černé pondělí na světových trzích a nejslavněji asi na newyorské burze v říjnu 1987. Byť o něco rychleji, hodnoty akcií padaly stejně rychle jako šance na vyrovnaný souboj v závěru sezony skrze bodovou Vettelovu ztrátu. Vše se odehrálo napříč trojici asijských závodů sezony F1 v Singapuru, Malajsii a Japonsku. V cíli toho posledního v padoku japonského okruhu Suzuka tekly slzy, a to doslova.

Pohled na vývoj bodového odstupu Sebastiana Vettela z Ferrari na Lewise Hamiltona z Mercedesu připomíná černé pondělí na světových trzích a nejslavněji asi na newyorské burze v říjnu 1987. Byť o něco rychleji, hodnoty akcií padaly stejně rychle jako šance na vyrovnaný souboj v závěru sezony skrze bodovou Vettelovu ztrátu. Vše se odehrálo napříč trojici asijských závodů sezony F1 v Singapuru, Malajsii a Japonsku. V cíli toho posledního v padoku japonského okruhu Suzuka tekly slzy, a to doslova.

Více na http://isport.blesk.cz/clanek/muj-isport-blogy-redaktori-tomas-richtr/315578/asijska-sebevrazda-ferrari-v-singapuru-malajsii-a-japonsku-se-temer-rozhodlo.html

Pohled na vývoj bodového odstupu Sebastiana Vettela z Ferrari na Lewise Hamiltona z Mercedesu připomíná černé pondělí na světových trzích a nejslavněji asi na newyorské burze v říjnu 1987. Byť o něco rychleji, hodnoty akcií padaly stejně rychle jako šance na vyrovnaný souboj v závěru sezony skrze bodovou Vettelovu ztrátu. Vše se odehrálo napříč trojici asijských závodů sezony F1 v Singapuru, Malajsii a Japonsku. V cíli toho posledního v padoku japonského okruhu Suzuka tekly slzy, a to doslova.

Více na http://isport.blesk.cz/clanek/muj-isport-blogy-redaktori-tomas-richtr/315578/asijska-sebevrazda-ferrari-v-singapuru-malajsii-a-japonsku-se-temer-rozhodlo.html

Na konci prázdnin se po dvanáctém závodu z celkových devatenácti těšil Vettel náskoku sedmi bodů v průběžném pořadí mistrovství světa. (Za vítězství se uděluje 25 bodů a v dosavadních závodech nebyl rozdíl mezi oběma šampiony větší.) Byla to nádherná bitva mezi Ferrari a Mercedesem od začátku sezony, která je vlastně první v moderní hybridní éře, ve které jinak dominantní Mercedes má velmi silného soupeře.

V Monaku a Budapešti Ferrari dominovalo a na okruzích, kde se očekávalo, že sedí Mercedesu, měl právě ten co dělat. Jako například v Belgii. Zkrátka tatam jsou papírové předpovědi o tom, který okruh technicky sedne jakému týmu. Je to všechno vzhůru nohama.

Když skončilo léto a kontingent formule 1 zahájil krátkou asijskou štaci, právě okruh v Singapuru měl být na základě výsledkův Monaku a Maďarsku doménou Ferrari, která mu dá potřebný náskok pro finální závody sezony. Však také vozy Mercedesu stály na startu náročného nočního závodu ostrovního státu až ve třetí řadě. Nejen za Ferrari, ale dokonce za týmem Red Bull! Kdyby byla letošní sezona F1 filmem, tak nad jeho dramaturgií by si v této části jeho producenti mnuli ruce!

Pak ale přišla katastrofa. Okamžitě po startu závodu v Singapuru havarovaly obě formule Ferrari a k tomu monopost Red Bull Maxe Verstappena. O to větší šok to byl, že bouračku způsobili právě oba závodníci Ferrari Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel. Jistých 25 bodů pro Vettela bylo fuč, a na programu byly závody v Malajsii a Japonsku. Na okruzích svými technickými parametry favorizující Mercedes.

Jaké to ale bylo příjemné překvapení, že Mercedes na malajsijském okruhu při své derniéře vůbec nedominuje, a naopak, že je to velmi vyrovnané. Pozdější vítězství Maxe Verstappena z týmu Red Bull, který si hravě poradil s předjetím Lewise Hamiltona, to jenom potvrzuje! Divné věci se letos dějí, což je ale jenom dobře. No ale drama v Malajsii začalo už den před závodem. Na Vettelově Ferrari se totiž objevil problém s kompresorem. A tento problém se objevil na začátku kvalifikace. Tentokrát by neměl radost dramaturg, ale cynik! Ferrari se auto opravit nepodařilo, takže Vettel startoval poslední.

Útěchou bylo Räikkönenovo postavení v první řaděna startu, ale jen do doby, než se pár sekund před startem závodu i na jeho autě objevil úplně stejný problém. Slovy klasika: „Nevymyslíš.“

Situace vážná, ale ne kritická. Vettel zachraňoval čtvrtým místem v cíli a Ferrari povzbuzeno ne čekanou sílou v teritoriu Mercedesu mohlo být oprávněně přesvědčeno, že zaútočit se dá hned další víkend v Japonsku. Ale na extrémně náročné a nebezpečné závodní trati přišly další katastrofy a situace se teď z vážné opravdu stala kritickou. Ba zoufalou, až beznadějnou.

Räikkönen boural v tréninku dvě hodiny před kvalifikací a za výměnu převodovky dostal penalizaci pěti míst na startu. A hned po startu závodu z první řady se Vettel začal propadat v pořadí dolů, protože se mu vlivem poškozené svíčky spalovacího motoru nedostávalo výkonu. Odstoupil z Velké ceny Japonska po pouhých čtyřech kolech. A show patřila jiným: jezdci Red Bullu Max Verstappen a Daniel Ricciardo doprovodili vítězného Lewise Hamiltona na stupních vítězů.

Již příští týden v USA může právě on slavit svůj čtvrtý titul mistra světa. Náskok má více než komfortní a trojice asijských závodů v Singapuru, Malajsii a Japonsku vlastně téměř rozhodla o titulu. Vettel se odmítal zúčastnit povinného setkání se zástupci televizí, za což jeho PR asistentka dostala vynadáno od zástupců Hamiltonovi nakloněných médií tak nevybíravě, až se rozplakala. Navenek to nebylo možná až tak znát, ale utrpení z takto rychlého vývoje a pádu šancí na titul prakticky na nulu bylo a je enormní.

A my, fanoušci, můžeme jen hořekovat nad tím, jak rychle za své vzala naše naděje na rozhodující finále v posledním závodě sezony na konci listopadu v Abú Dhabi. Pojede se jen už na čest a na parádu. Ale s ohledem na výkony Ferrari a hlavně stoupající formu Red Bullu by to měla být paráda nadmíru parádní!