Očekává se bitva velké trojky. Začíná nová sezona FORMULE 1
2023. 03. 01. 11:29Čas čtení: 3 minuta
1.3. 2023 – Očekávání jsou veliká. Jak od Red Bullu a Maxe Verstappena, kteří budou letos obhajovat své tituly mistra světa, tak od Ferrari, které na ten svůj čeká už od roku 2008! Ale také od Mercedesu, který se loňskou sezonou protrápil kvůli chybné konstrukci své formule. Nakonec: Lewis Hamilton pořád usiluje o rekordní osmý titul. Ale tento rok bude čelit možné největší konkurenci.
Formule 1 zavedla formuli nové generace, s výrazně odlišnými technickými regulemi týkající se aerodynamiky. Vloni to byla pro všechny týmy velká novinka. Nejlépe se s ní vypořádal Red Bull, který nakonec poměrně s přehledem získal oba tituly, jak mezi jezdci, tak mezi konstruktéry. Jenomže letos má Red Bull výraznou nevýhodu: ve formuli 1 totiž platí systém vývojových bonusů a hendikepů. Ten, komu se dařilo, bude mít omezené kapacity aerodynamického tunelu a počítačových simulací. Naopak tým, kterému se nedařilo, jich dostane víc. Znamená to, že vítězný Red Bull má výrazně méně vývojových kapacit než poslední Williams. A tyhle kapacity byly ještě dále poníženy jako trest za překročení rozpočtových stropů v sezoně 2021!
Takové nevýhody Red Bullu budou chtít využít zejména u Ferrari, které se v loňském roce trápilo velkou nespolehlivostí a řadou strategických chyb během velkých cen. Také proto musel odejít šéf týmu Mattia Binotto. Místo něj přišel uznávaný manažer Frédéric Vasseur. Ferrari hlásí, že na strategii zapracuje a spolehlivost má prý vyřešenou. Bude to ale pilotům stáje Charlesovi Leclercovi a Carlosovi Sainzovi stačit?! Tradičně nejpočetnější skupina italských fanoušků je nervózní a natěšená zároveň.
Mercedes se při konstrukci svého loňského monopostu F1 dopustil chyby, na jejíž příčinu nemohl dlouho přijít. A když se to povedlo, bylo už pozdě na opravy. Bodová ztráta byla veliká a omezené kapacity vývoje znamenaly, že se Mercedes pokusí o nápravu další sezonu, tedy letos. Lewis Hamilton přišel těsně o titul v závěru sezony 2021 a v loňském roce dostal nového týmového kolegu v osobě George Russella, který na body Hamiltona porazil. Vloni se oba jezdci potýkali se stejným neklidným a pomalým autem, takže atmosféra v týmu byla klidná. Letos se ale očekává, že Mercedes bude členem silné trojky. A napětí mezi piloty nesporně poroste!
U zbývajících týmů: Alpine, McLaren, Alfa Romeo, Aston Martin, Haas, AlphaTauri a Williamsu se očekává tradičně srdnatý boj o každý mistrovský bod. Hned čtyři stáje mají nového šéfa: kromě Ferrari je to ještě McLaren, Alfa Romeo, která se v budoucnu přemění na Audi, a Williams. Známá jména rozšířil Američan Logan Sargeant (Williams) a Nyck de Vries, který v AlphaTauri vystřídal Pierra Gaslyho. Ten odešel do Alpine, kde si vzal místo Fernanda Alonsa, který zase v Aston Martinu vystřídal Sebastiana Vettela, který ukončil kariéru. Oblíbenec Daniel Ricciardo podával špatné výkony, a tak jej v McLarenu vystřídal mladý ‚supertalent‘ Oscar Piastri. A když už jsme u mladých talentů, po více než deseti letech bude v nižší formulové sérii F2 zastoupena Česká republika! Roman Staněk nastoupí do závodů formule 2, které stejně jako F1 a F3 budou živě vysílány na programech Sport1 a Sport2
Formule 1 letos navštíví 23 destinací. Tou nejvíce očekávanou novinkou bude velká cena v Las Vegas na konci listopadu. Kdo ví? Třeba právě tam budeme oslavovat letošního mistra světa!
Tomáš Richtr – komentátor F1