Mercedes hraje dvojí hru

2019. 02. 28. 09:07    
Čas čtení: 2 minuta

28. 2. 2019 – Tým Mercedes zvedl vlnu debat poté, co pro druhý týden testů v Barceloně představil výrazně odlišnou koncepci řešení aerodynamiky svého auta. Ale co vypadá jako zoufalá reakce na neutěšený průběh prvního týdne testů je spíše dlouho dopředu plánovanou strategií.

Mercedes si po prvním dni testů v Barceloně stěžoval na velkou nestabilitu svého auta. Působilo to dojmem, že tým nezachytil nástup nových technických pravidel upravující nařízení kolem předního křídla, bočnic i zadního spojleru. Jevilo se to tak, že Mercedes zůstal u původní filozofie směrování vzduchu od předního křídla směrem k podlaze, místo toho, aby hnal vzduch na vnějšek předních kol, což bylo úmyslem nových pravidel.

Jenomže návrh vozu pro první týden byl v počítačích a aerodynamickém tunelu už v listopadu minulého roku. Byla to ale jen pojistka – konzervativní řešení pro úvod testů, aby technický tým měl více času pracovat na odvážnějším řešení, které Mercedes představil tento týden a které by mělo závodit během úvodní velké ceny v australském Melbourne.

Nezdá se to jako moc, ale tento nápad dvou vývojových větví umožnil Mercedesu získat několik týdnů navíc pro práci na vývoji ‚nové‘ aerodynamiky.

Obrovskou nevýhodou pro hard-core fanoušky formule 1 věnující se technice (a konec konců i pro nás ostatní) je fakt, že jsou schopni sledovat byť sebemenší změny aerodynamických prvků, ale o tom, co mají dělat, se mohou jen dohadovat. Bez počítačových vizualizací obtékání vzduchu, dat z aerodynamického tunelu a reálných výsledků na závodní dráze získaných díky roštům pitotových trubic a FlowWiz kapalin vlastně nevíme nic. Jak to doopravdy je se dozvídají jen ti nejzasvěcenější, kteří mají dobré vztahy s členy týmu, protože spolu již mnoho let jezdí po velkých cenách.

Aerodynamika je neviditelná disciplina, a to ji dělá tajemnou. Ale navzdory tomu dokážeme říci, že Mercedes je nutné po prvním týdnu brát vážně, protože si z nás s nadsázkou řečeno vystřelil. Zní to neuvěřitelně, ale tým investoval nemalé prostředky do aerodynamického řešení auta, o kterém věděl (nebo doufal), že bude kroužit jen čtyři dny testů o třetím únorovém týdnu, a už se k němu nikdy nevrátí.

Geniální myšlenka? Tak vězte, že mistrovský Brawn BGP 001, který v sezoně 2009 získal titul, byl vozem původní tovární stáje Honda. A že byl výsledkem ne dvou, ale hned tří podobně takticky zvolených vývojových větví.

autor: Tomáš Richtr/gpf1.cz