Strašení Red Bullu se třemi motory je falešným argumentem
7. 9. 2017 - Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera je velký počet technických penalizací před GP Itálie důkazem toho, že není reálné snížit limit pohonných jednotek příští rok ze současných čtyř na tři. Argumentuje, že prodlužování životnosti motorů F1 je ve skutečnosti stejně drahé, jako vyrábět větší počet motorů na sezonu.
Je to ale podle našeho názoru trochu falešný argument. Velká poruchovost pohonných jednotek Renaultu je podle jeho šéfa Cyrila Abiteboula dána příliš rychlým vývojem, ve kterém jsou vynechávány důležité ověřovací a kontrolní prvky. S poruchovostí také souvisí výkon, který potřebují mít vozy s motory Renault nastaven na vysokou úroveň, aby měl nějakou šanci na souboj se soupeři, jmenovitě Ferrari a Mercedesem.
Není bez zajímavosti, že právě vozy s motory Mercedes a Ferrari se do stávající kvóty čtyř kusů pohonných jednotek vejdou, Renault (a Honda) nikoli. Christian Horner z Red Bullu chce vyšší počet motorů pro příští rok, aby měl s Renaultem větší šance bojovat proti Mercedesu. Nedochází mu ale, že s větším počtem motorů bude Mercedes v ještě větší pohodě než dnes, takže tady to žádný profit Red Bullu nepřinese. Výroba motorů je přitom limitujícím faktorem pro automobilky. Ty nestíhají dodávat nové specifikace pohonných jednotek zákazníkům a jsou navíc omezeny na dodávku nanejvýš třem týmům. S větším počtem motorů by se tato situace dále zhoršila.
Že motory Renaultu a Hondy bouchají v každé velké ceně není chyba pravidel. Postavit se už i dnes dá motor, který vydrží celou sezonu. V této parametrizaci není problém. Problém není ani ve schopnosti automobilek takový motor vyrobit. Problémem je zatížení pohonné jednotky. To se dá samozřejmě zmenšit, ale pak se vůz co do rychlosti dostane na úroveň Sauberu. Právě v oblasti motorů a jejich výkonů a s tím související životnosti a spolehlivosti probíhá souboj na poli Mercedes – Ferrari – Renault – Honda. A ten by probíhal tak jako tak, ať už by bylo motorů deset, pět, tři nebo jeden.
Před mnoha lety týmy nasazovaly speciální kvalifikační motory s obrovským výkonem, ale životností třeba jen 50 km. Tehdejší prezident FIA Max Mosley vzpomíná, jak s ohledem na omezení nákladů tomuto učinil přítrž zavedením pravidla, podle kterého bylo nutné mít motor v kvalifikaci a závodě stejný. Frank Williams a jiní manažeři za ním chodili s tím, že toho nebudou schopni a hlavně že to bude nebezpečné. A to vše se stalo v době, kdy si pravidla omezeného počtu motorů na jezdce a sezonu nikdo neuměl představit.
Nezbývá nic jiného, než aby Christian Horner nepřesvědčoval FIA o změně pravidla, ale aby donutil Renault stavět tak dobré motory, jako staví Mercedes a Ferrari. A protože nejspíš tuší, že se to Renaultu nepovede a naopak se jeho situace na bitevním poli o ještě menším počtu motorů na sezonu zhorší, snaží se argumentovat špatností pravidla tří motorů na sezonu.
Kvůli problémům Red Bullu všichni tepou do Renaultu, ale že jim motory dodává TAG Heuer si asi ještě nikdo nevšiml.