Změny v F1: kdo se rozhodl správně, kdo nikoli?
27. 8. 2018 - Letní přestávka byla ve formuli 1 zavedena, aby si odpočinuli úplně všichni. Nejen jezdci, ale také inženýři, pracovníci komunikačního a PR oddělení, právníci, ale i novináři. No… letos nebylo souzeno. Byla to nejvíc vytížená letní přestávka od doby, kdy byla před lety zavedena.
Žádné závody se mezi posledním červencovým a posledním srpnovým víkendem (PP Velké ceny Belgie v neděli od 15:00 na Sport2) samozřejmě nekonaly. Ale nastalo doslovné zemětřesení v jezdeckých sestavách. A tyto změny byly oznamovány právě v době, kdy se celá formule 1 vydala na dovolenou. Za těmito změnami je schováno mnoho důležitých rozhodnutí. Která jsou správná, a která špatná? Na to se zkusme podívat.
Téměř vždy usměvavý Australan a nositel pozitivní energie Daniel Ricciardo se rozhodl opustit Red Bull. Míří do továrního Renaultu po bok německého pilota Nika Hülkenberga, který sice nevyhrál závod F1, ale může se chlubit vítězstvím v závodě 24 hodin LeMans. Ricciardův odchod je překvapením pro všechny, přinejmenším pro šéfy Red Bullu. Je to rozhodnutí riskantní, ale do velké míry pochopitelné. Renault je jednou ze čtyř automobilek. Mercedes má LewiseHamiltona, Ferrari Sebastiana Vettela a Honda ve spolupráci s Red Bullem od příštího roku Maxe Verstappena. Renault do svého týmu F1 investuje velké peníze. Ricciardovo rozhodnutí je tak správné, jak úspěšný bude ambiciózní šéf Renaultu, Francouz CyrilAbiteboul. Renault získal v letech 2005 a 2006 titul s Fernandem Alonsem při podobně financovaném programu. Šance na úspěch tu je, ale není to pouze v Ricciardových rukách.
O nedobrých rozhodnutích by mohl hovořit právě Fernando Alonso. Po titulech v Renaultu odešel závodit do McLarenu, což skončilo v sezoně 2007 katastrofou a předčasným ukončením spolupráce. Pět dalších let u Ferrari přineslo těsné ztráty titulu a hlavně tuny frustrací a velmi rozhněvané rozloučení. Projekt McLaren-Honda se ale ukázal jako ještě větší mizérie. Přechod na motory Renault nepřinesl zlepšení, a tak se po letech trápení Fernando Alonso rozhodl ukončit kariéru pilota formule 1. Alonso spíš než aby týmy stmeloval, tak je rozbíjí a demotivuje. Nikdo už s ním nechtěl moc spolupracovat. Poslední čtyři Alonsovy sezony ve formuli 1 byly velmi smutným, a hlavně moc dlouhým epilogem. Škoda, protože co do rychlosti se Alonsovi jen těžko někdo vyrovná. Ale rychlost samotná ve formuli 1 nestačí.
Jeho místo obsadí krajan Carlos Sainz. Pilot Red Bullu, který letos závodí pro Renault na základě jakési zápůjčky. Zajímavé je, že když se Ricciardo rozhodl z Red Bullu odejít, jeho místo neobsadil právě Sainz. Háček je v osobě Maxe Verstappena. Verstappen a Sainz spolu závodili v Toro Rosso a bylo to velmi výbušné partnerství. Manažeři Red Bullu se rozhodli jej znovu neobnovovat. A proto bude kolegou Maxe Verstappena relativně velmi málo zkušený, ale současně velmi talentovaný Francouz PierreGasly. Startoval zatím jen do 17 velkých cen a s takovou se do Red Bullu nechodí. Talent netalent, tlak je obrovská potvora a když podobně povýšil Rus Daniil Kvjat po odchodu Sebastiana Vettela, kde je mu dneska konec? Kvjatovi úspěch vlezl do hlavy, ale zase mu bylo 21 let. Následoval rychlý pád a prozatímní konec závodění. Svět F1 je v tomto ohledu naprosto neúprosný.
Tohle všechno se odehrálo v létě a není všemu konec. Čekáme na rozhodnutí u McLarenu, co bude dál s Kimim Räikkönenem, jací piloti budou jezdit za Williams, Toro Rosso, Force Indii nebo Sauber. Horké léto. Nejen z pohledu teplot.