Tomáš Richtr: Vše podstatné o manažerském kolapsu Alpinu. Co dál?
2023. 08. 03. 08:21Čas čtení: 7 minuta
3.8. 2023 – Fanouškovská veřejnost se soustředí primárně na jezdecké sestavy a změny v nich. Když dojde k nějaké změně na poli manažerů týmů, není to tak adrenalinové téma. Ale co se děje v týmu Alpine (dříve Renault, ale pořád součást skupiny Renault), to je největším zemětřesením za dlouhou dobu. A zkušenost praví, že po zemětřesení se země zotavuje poměrně dlouho.
Dnešní Alpine má v mnohaleté historii různé vlastníky a různé názvy. O nich si přečtěte ve druhé části článku. Tituly pro něj slavili Fernando Alonso, ale také Michael Schumacher. Ale co se to teď děje v týmu Alpine, který je jako značka součástí velké francouzské automobilky Renault? Renault Group je francouzský multinacionální automobilový výrobce, který je obchodován na veřejné burze. Jeho největšími akcionáři jsou francouzská vláda a japonský automobilový výrobce Nissan. Francouzská vláda je jedním z hlavních akcionářů s významným podílem. Společnost je součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, což je strategické partnerství mezi těmito třemi automobilkami.
To samo o sobě nevytváří podmínky pro firmu, která provozuje tým F1 se závodními instinkty. Což ale nic nemění na tom, že Alpine je továrním týmem na úrovni Mercedesu nebo Ferrari. A nedaří se mu dlouhodbě.
Výkonným ředitelem (CEO) Renault Group byl jmenován Luca de Meo. Italský manažer s dlouhou kariérou v automobilovém průmyslu, byl jmenován generálním ředitelem Renault Group v červenci 2020. De Meo se narodil v Miláně v roce 1967 a vystudoval obchod na Univerzitě v Bocconi. Začal svou kariéru v automobilovém průmyslu v roce 1992 u Renaultu, kde pracoval na mezinárodním marketingu a prodeji. Poté přešel do Fiatu, kde zastával různé výkonné role, včetně řízení značky Lancia. V roce 2009 se přesunul k Volkswagen Group, kde byl jmenován šéfem značky SEAT. Během svého působení v čele SEATu de Meo úspěšně obrátil klesající tržby značky a pomohl jí dosáhnout rekordního růstu. Jeho jmenování do čela Renault Group přišlo v době, kdy se společnost potýkala s několika výzvami, včetně finančních obtíží a dopadů skandálu kolem bývalého CEO Carlose Ghosna. De Meo byl pověřen obnovením stability a rentability Renaultu.
A posílením image ve formuli 1 skrze značku Alpine.
Rozloučil se s v dnešní době ještě docela známým manažerem Cyrilem Abiteboulem a najal Laurenta Rossiho, který dostal na starosti právě Alpine, včetně týmu F1. Laurent Rossi začal svou kariéru v Renaultu v roce 2000 jako inženýr. Vystudoval Polytechnický institut v Paříži a má titul MBA z HEC v Paříži. Předtím, než se vrátil do Renaultu v roce 2018, působil v několika vedoucích funkcích v technologických a konzultantských společnostech, včetně Google, kde byl ředitelem pro strategii a obchodní operace. Po návratu do Renaultu Rossi zastával pozici ředitele pro strategii a obchodní vývoj, než byl jmenován do čela Alpine. Jeho jmenování na tuto pozici přišlo v době, kdy se Alpine snažil posílit svou pozici na trhu s luxusními auty a v rámci Formule 1.
Tady nastává zajímavý moment v tom smyslu, že Rossi sáhl po Otmaru Szafnauerovi, který byl ale de facto odejit poté, co tým Force India, kterému šéfoval, se v roce 2021 stal součástí Aston Martinu.
Kombinace šéfů Renaultu / Alpinu (de Meo, Rossi, Szafnauer) jako by nebyla výsledkem strategického plánování s cílem uspět ve formuli 1, jako spíš využitím naskytnutých se příležitostí. Ve kterých ale nefungovala ta správná chemie. Zní to jako klišé, ta chemie, ale bez ní to prostě nejde.
Otmar Szafnauer nyní upadl v nemilost. Jen pár dní poté, co v nemilost upadl Laurent Rossi. Který byl do funkce jmenován nedávno: v lednu 2021. Z týmu odchází také uznávaný Alan Permane, který v základně ‚stejného týmu různých jmen a vlastníků‘ pracuje už 34 let! Permane začal svou kariéru v motoristickém sportu v týmu Benetton v roce 1989, který byl později převzat společností Renault. Pracoval v různých rolích v rámci týmu, včetně pozice mechanika závodních vozů, inženýra pro výzkum a vývoj a vedoucího inženýra pro operace na trati. Permane byl klíčovou postavou při vedení týmu k titulům mistrů světa v letech 2005 a 2006 s Fernandem Alonsem. Po změně názvu týmu na Lotus v roce 2012 se Permane stal sportovním ředitelem týmu, což je role, kterou si zachoval i po opětovném nákupu týmu společností Renault a pozdějším přejmenování na Alpine.
A odchází také Pat Fry, který se stal technickým ředitelem Williamsu. Fry začal svou kariéru ve Formuli 1 v roce 1987 u týmu Benetton jako mechanik a později jako inženýr. V Benettonu pracoval s takovými jezdci jako Nelson Piquet a Michael Schumacher. V roce 1993 se Fry připojil k týmu McLaren, kde pracoval v různých technických a inženýrských rolích. Zde získal pověst talentovaného a inovativního technického ředitele. V McLarenu pracoval více než 15 let a byl klíčovou postavou při vývoji několika úspěšných závodních aut. Fry opustil McLaren v roce 2010 a přešel do týmu Ferrari jako technický ředitel. Jeho hlavním úkolem bylo pomoci týmu zlepšit jeho výkonnost. V roce 2019 se Fry krátce vrátil k McLarenu jako konzultant, než se připojil k týmu Renault jako technický ředitel. Jeho příchod byl součástí širší reorganizace vedení týmu, která byla zaměřena na zlepšení výkonnosti týmu, přesněji jeho vozů na závodní dráze.
Shrnutí: Odsunut byl Laurent Rossi, hlava programu Alpine. Nyní se poroučí manažerské špičky týmu F1 Otmar Szafnauer, Alan Permane a Pat Fry. Připomenout můžeme i veřejně známou kauzu, jak si tým nechal utéct piloty Fernanda Alonsa a Oscara Piastriho.
A jestli toho není málo, tak vzpomeňte na příchod Marcina Budkowskiho, technického mozku FIA, který vzbudil pozdvižení příchodem do Renaultu. Po této kauze už neštěkne ani pes. A Marcin Budkowski v Renaultu už nepracuje. A odešel také šéf motorů Remi Taffin.
To je úpadek, že?
Fungoval by pouze v případě, že Renault Group bude mít nějakou solidní náhradu v podobě strategického plánu. Ale o něm není ani vidu, ani slechu. Bourat je tak strašně jednoduché, trpělivě stavět o mnoho těžší.
Důležitá je autonomie. Nebo také samostatnost. Podmínky jediného velkého úspěchu Ferrari v historii F1. Tým F1 Alpine v prostředí skupiny Renault čelí podobným problémům. Jedna úloha pro korporátní firmu je být úspěšnou na veřejné burze, zcela odlišnou discplinou je být úspěšným závodním týmem. Doba se mění, ale závodní instinkt nikoli. Je to stejná výzva, které dnes ve Ferrari čelí Frédéric Vasseur (paradoxně manažer, který v Renaultu ustoupil ‚politickému tlaku‘ kolem Cyrila Abiteboula). A takové výzvě bude v Alpinu čelit jakýkoli šéf, ať je jím Mattia Binotto, nebo kdokoli jiný.
Kdo může za současný kolaps Alpinu? Tuhé korporátní a tržní (tedy nezávodní) myšlení Lucy de Mea a primárně manažerský neúspech Laurenta Rossiho. Na takový neúspěch dnes doplácí všichni, kdo se rozhodli pod ním pracovat.
Zotavení je ale v nedohlednu.
HISTORIE týmu Alpine / Renault
Název týmu se měnil, vlastníci se střídali a také jezdci prošli mnohými proměnami, ale jedna věc zůstává konstantní: britská základna v Enstone. Tým, který se nyní nazývá Alpine, má pestrý příběh plný úspěchů, změn a překvapení.
Cesta tohoto týmu začala v roce 1983. Benetton sponzoroval nejprve tým Tyrrell, a o rok později Alfu Romeo a nakonec Toleman.
Toleman byl založen v roce 1980 Tedem Tolemanem, britským podnikatelem. Tým debutoval v sezóně Formule 1 1981 s jezdcem Brianem Hentonem a italským jezdcem Teo Fabim. Toleman využíval motor Hart, což byl motor s malým kapacitním objemem, ale relativně konkurenceschopný. Ve své první sezóně v F1 se Toleman potýkal s omezeným rozpočtem a technickými problémy, což ovlivnilo jejich výkony. Nicméně v průběhu sezóny začali ukazovat zlepšení a získávali na konkurenci.
Náhlý vzestup týmu přišel v roce 1984. Toleman podepsal smlouvu s mladým Ayrtonem Sennou, brazilským jezdcem, který později v kariéře získal tři tituly mistra světa. Senna si vysloužil uznání svým impozantním talentem a rychlostí. V tomto roce dosáhl několika významných úspěchů, včetně druhého místa v Grand Prix Monaka, a to v podstatě na nekonkurenceschopném voze. Jeho výkony upoutaly pozornost větších týmů Formule 1.
Toleman také dosáhl nejvýraznějšího úspěchu v posledním závodě sezóny 1984 na Grand Prix Portugalska. V mokrých podmínkách závod vyhrál Ayrton Senna, ale kvůli velmi špatným podmínkám byl závod zkrácen, a proto Senna zvítězil jen půl bodem. Bylo to první vítězství týmu Toleman v historii Formule 1.
Pod značkou Benetton se tým z Enstone vrátil na vrchol. Během 90. let byl tým domovem pro některé z největších jmen ve formuli 1, včetně Michaela Schumachera, který získal své první dva tituly mistra světa v roce 1994 a 1995. Byla to doba, kdy se Benetton stal synonymem pro vítězství.
V roce 2000 přišel další zlom, když francouzský automobilový výrobce Renault koupil tým. Přestože se zpočátku potýkal s několika obtížemi, Renault se postupně dostal na vrchol. Vrcholným okamžikem byly roky 2005 a 2006, kdy se španělský jezdec Fernando Alonso stal mistrem světa.
Avšak po vrcholných letech přišel pokles výkonu a v roce 2010 prodal Renault většinový podíl ve týmu investiční skupině Genii Capital. Tým se nyní jmenoval Lotus, ale navzdory několika výrazným úspěchům a talentovaným jezdcům, jako byl Kimi Räikkönen, nezískal Lotus žádný další titul.
V roce 2016 se Renault rozhodl znovu vstoupit do formule 1 jako konstrukce, a tak odkoupil tým zpět. Renault přinesl stabilní finanční zázemí a tým začal opět dosahovat pozoruhodných výsledků.
Nejnovější kapitolu v historii týmu otevřelo přejmenování na Alpine v roce 2021.
Příběh tohoto týmu je svědectvím o tom, jak je formulový svět dynamický, ale zároveň některé věci zůstávají stálé. Ať už se tým jmenuje jakkoli, je jedno, zda je vlastněn kýmkoli, jeho domovem je a vždy bude Enstone. Bez ohledu na to, jaký je název na budově, jedno je jisté: tým z Enstone bude vždy důležitou součástí Formule 1.
Team ‚ENSTONE‘
Team Enstone“ provozoval pět různých konstruktérů Formule 1 během své historie, získal 50 vítězství ve 745 Grand Prix a jelo za něj 45 jezdců.
Jejich továrna, Whiteways Technical Centre, se nachází v blízkosti okruhu Silverstone v Northamptonshire, spolu s dalšími továrnami týmů Formule 1.
Benetton vyhrál šampionát konstruktérů Formule 1 v roce 1995 a Renault F1 Team vyhrál šampionáty v roce 2005 a 2006.
Tým byl známý svými častými změnami identity, ale právně zůstal stejnou společností od 80. let.
Původním konstruktérem v historii byl Toleman, který začal soutěžit v roce 1981 a později se stal týmem Benetton Formula. Poté se stal Renault F1 Team, Lotus F1 a konečně v roce 2021 přijal název Alpine F1 Team.
Tým Enstone provozoval tyto konstruktéry v průběhu své historie: Toleman, Benetton, Renault, Lotus a Alpine.
Renault již dříve soutěžil v Formuli 1 od roku 1977 do 1985 s týmem sídlícím ve Francii.
Není totožný s týmy Team Lotus, Pacific Team Lotus nebo Team Lotus (2010–2011), které byly z velké části nesouvisející organizace.
autor: Tomáš Richtr/gpf1.cz